Visit our main site www.danga.biz

Friday, September 8, 2006

Swicki, uw persoonlijke zoekmachine krijgt een Google AdSense tintje

Eurekster Swicki is een LASE, een 'Limited or Local Area Search Engine', die zowel de contextuele als de website gerichte benadering van LASE's ondersteund. Met een Swicki op uw website biedt u uw bezoekers een extra zoekmogelijkheid waarmee u bovendien de zoekresultaten kunt beïnvloeden.

Eurekster Swicki is een bedrijf gevestigd in San Francisco, Californië. Eurekster biedt nu ook de mogelijkheid om uw Google AdSense advertenties op te nemen in de Swicki 'Search Engine Results Page' - simpel gezegd de Zoekresultaten pagina.

Eurekster richt zich met Swicki op 'communities', virtuele gemeenschappen van gelijkgestemden. Virtuele gemeenschappen zijn online ontmoetingsplaatsen waar mensen elkaar opzoeken en informatie uitwisselen. Alles draait om sociale interactie en uitwisseling van waardevolle kennis tussen mensen op het internet. De onderwerpen van en motieven voor een virtuele gemeenschap zijn breed en divers. Virtuele gemeenschappen hebben hun eigen normen en waarden, regels en wetten.

Swicki is een zoekmachine voor het zoeken naar informatie binnen een virtuele gemeenschap. Een kenmerkende eigenschap van Swicki is dat de software op basis van de ingetikte zoekwoorden leert wat de relevante onderwerpen zijn. De meest voorkomende zoektermen worden in een 'BuzzCloud' weergegeven. Een 'BuzzCloud' is een variant op de 'TagCloud' en brengt de grote Buzz onderwerpen in beeld.

Tags zijn trefwoorden die worden gebruikt om iets te beschrijven, te categoriseren. Een 'TagCloud' is een visuele presentatie van een verzameling onderwerpen en begrippen. Vaak worden deze weergegeven als een wolkje met daarin een aantal termen. Daar komt dan ook de naam vandaan. Hoe vaker een term voorkomt, hoe prominenter deze wordt weergegeven in het wolkje. Dit kan door het gebruik van andere kleuren of lettergroottes.

'Buzz' betekent gonzen of geroezemoes en de makers van Swicki suggereren dat een 'BuzzCloud' een weergave is van wat er leeft binnen de gemeenschap. Het is vergelijkbaar met het registreren van thema's welke onderwerp zijn van gesprekken bij het koffieapparaat. Maar hier wordt het zoekgedrag van bezoekers geregistreerd door het bijhouden van de zoektermen.

Met Swicki kan de webmaster de zoekresultaten op zijn website beïnvloeden of sturen. Hij doet dit door het vastleggen van een aantal specifieke websites die bij voorkeur over hetzelfde onderwerp gaan, de website gerichte benadering. De zoekresultaten van deze websites komen bovenaan de lijst te staan. Misschien nog interessanter is de mogelijkheid om zoekresultaten van bepaalde websites niet te tonen of met andere woorden te blokkeren. Hiermee kan de webmaster een vorm van censuur toepassen door de zoekresultaten te filteren.

Verder kan hij ook een aantal sleutelwoorden vastleggen welke toegevoegd worden aan elke zoekopdracht, de contextuele benadering. Tijdens het uitvoeren van een zoekopdracht worden deze sleutelwoorden toegevoegd aan de zoekcriteria.

De techniek achter Swicki.

Net als Rollyo, maakt Swicki gebruik van de Yahoo! Web Search API. Verder is, mij althans, weinig bekend over de technologie die gebruikt wordt.

Plaats een Swicki op uw website.

Wanneer u een Swicki op uw website wilt plaatsen ga dan naar de Swicki website (swicki.eurekster.com) en klik op de link 'Sign Up' in de rechter bovenhoek. Vul de gevraagde gegevens in en volg de aanmeldprocedure. Selecteer daarna de menuoptie SwickiBuilder in de toolbar en start met de kreatie van uw swicki. De SwickiBuilder kent 3 hoofdstappen: Customize, Train en Release. Tijdens elke stap wordt u gevraagd een aantal gegevens vast te leggen of een aantal keuzes te maken. U dient uiteindelijk de volgende blokken te doorlopen en aan te vullen:

  1. Swicki Naam: Allereerst moet u uw swicki een naam geven waarmee anderen hem kunnen vinden in de Swicki directory. De naam van uw swicki is tevens de titel van uw zoekpagina.
  2. Swicki Layout: Selecteer uit de lijst met keuzeopties de layout die het beste past bij uw website. Naast de positie op uw website en de grootte van uw swicki bepaalt u met deze keuze ook of tags uit tekst of uit tekst en beelden bestaan. Om uw keuze te vereenvoudigen ziet u naast de lijst met opties een voorbeeld verschijnen.
  3. Swicki Termen en Sleutelwoorden: In dit blok legt u de trefwoorden en zinnen vast waarmee u denkt de aandacht van uw bezoekers te kunnen trekken. Terwijl u de woorden invoert ziet u deze in uw voorbeeld BuzzCloud verschijnen.
  4. Swicki Design: Een belangrijke stap is het instellen van de design van uw swicki. Belanrijk omdat u graag wil dat de layout aansluit bij deze van uw website. Voor uw swicki betreft dit vooral de kleuren, het lettertype en de lettergrootte. Daarom kunt u kiezen uit een uitgebreide lijst met verschillende kleurencombinaties en lettertypes. Daarnaast kunt u de maximum lettergrootte en de relatieve lettergrootte instellen. De grootte van de letters speelt een grote rol voor de leesbaarheid.
  5. Swicki Zoekbronnen (Standaard Modus): Hier kunt u vastleggen waar de zoekresultaten vandaan gehaald mogen worden. U kunt kiezen voor een 'standard' of 'advanced' modus. Mijn advies is om te starten met de standaard modus. U kunt later nog steeds overstappen naar de geavanceerde modus met behoud van de vastgelegde gegevens. In de standaard modus begint u natuurlijk met het vastleggen van de URL van uw eigen website. Daarmee geeft u aan dat de zoekresultaten van uw website bovenaan de lijst getoond moeten worden. Uw website krijgt daardoor prioriteit boven andere websites. Als u zoekresultaten van andere websites of van het wereld wijde web wil toestaan moet u het blokje 'Web' aanvinken. U kunt daarna de URL's van websites invoeren die relevant zijn voor uw bezoekers. Verder kunt u ook één of twee sleutelwoorden opvoeren die toegevoegd worden aan zoekopdrachten.
  6. Swicki Zoekbronnen (Geavanceerde Modus): In de geavanceerde modus kunt u vijf verschillende bronnen opgeven en over elk van deze bronnen krijgt u meer controle. Zo kunt u van elke bron het aantal zoekresultaten opgeven dat getoond mag worden. Hier kunt ook aangeven van welke bron de afbeeldingen in de BuzzCloud moeten komen.
  7. Swicki Uitgesloten Websites: In dit blok kunt u aangeven welke websites uitgesloten moeten worden voor zoekopdrachten en of 'adult-related' resultaten toegestaan zijn. In dat laatste geval moet u aan informatie denken die alleen bestemd is voor volwassenen.
  8. Swicki Beschrijving: Hier kunt u beschrijven op welke onderwerpen uw swicki zich richt. Dit maakt het makkelijker voor anderen om uw swicki terug te vinden in de Swicki directory. Verder moet u uw naam opgeven. Daarmee geeft u aan wie de eigenaar is van de swicki. Dat mag ook een nickname zijn welke u wilt gebruiken.  Rest nog het toewijzen van categoriën aan uw swicki.

U bent klaar! Ga nu naar de laatste stap 'Release' of 'Get Code' en Kopieer de HTML code naar uw website. Hierna ziet u de BuzzCloud verschijnen op uw website en kunt u zelf een aantal zoekopdrachten uitvoeren. Daarmee krijgt u een beeld van hoe uw swicki werkt.

Ik zal u in de toekomst verder op de hoogte houden van nieuwe ontwikkelingen op het Swicki front. Voor de geïnteresseerden licht ik hierna nog een aantal interessante opties van Swicki toe, onder meer hoe u met uw swicki geld kunt verdienen.

Swicki WordPress Widget.

Een andere interessante toevoeging van de makers van Swicki is de 'Swicki WordPress Widget'. Beschikbaar sinds mei 2006 is het nu mogelijk om de 'Swicki widget' toe te voegen aan uw WordPress blog. Dat geldt natuurlijk alleen als u uw eigen WordPress host. Het enige wat u moet doen is de 'Swicki WordPress Widget' downloaden en installeren in de 'wp-content/plugins/widgets' folder van uw WordPress installatie.

Swicki Advertentie Programma.

Met Swicki kunt u sinds kort (augustus 2006) ook geld verdienen. Als u zich wil aanmelden klik dan op de menuoptie Advertising Programs in de toolbar. Selecteer daarna de groene button 'Start Now' onder 'For Publishers'. Daarna moet u aangeven welke type advertenties u wil tonen op uw swicki.

Er is keuze uit 3 advertentie units met elk zijn karakteristieken. Voor elk van deze units kan u een advertentieprogramma selecteren. Momenteel zijn programma's van Google AdSense en Chitika beschikbaar maar u kunt ook een advertentieprogramma voorstellen. De volgende 3 units zijn beschikbaar:

  • Sponsored results & keyword-driven ad programs
  • Small rectangular unit (200px x 200px)
  • Tall skyscraper unit (200px x 600px)

Adverteerders kunnen met het 'Preferred Placement' programma adverteren op uw swicki. De adverteerder geeft de URL op naar zijn website en Swicki zorgt ervoor dat de meest relevante publicaties bovenaan in de lijst met zoekresultaten getoond worden.

Tags van Technorati:

Last update: 26-11-2011

No comments:

Post a Comment