Visit our main site www.danga.biz

Friday, September 15, 2006

Linklog, uw online linkmanager gebaseerd op Open Source

Linklog.nl is een online Linkmanager en op dit moment niet meer dan dat. Het is zeker geen sociaal bookmarking gereedschap. Het enige sociale aan Linklog.nl is de mogelijkheid om links met anderen te delen.

Linklog.nl is een onafhankelijke uitgave van Stillpoint Media, gevestigd op het Oosterdokseiland in het centrum van Amsterdam. Stillpoint Media BV bedenkt, ontwikkelt en exploiteert als internetuitgever nieuwe en creatieve online diensten.

Linklog is een Nederlandse uitvoering van het Open Source project 'Scuttle'. Meer informatie over Scuttle kunt u vinden op de website Scuttle.org. Dit project kunt u ook downloaden van SourceForge.net. Als fervent voorstander van Open Source Software heb ik de functionaliteit van Linklog.nl eens nader onderzocht.

Nadat u zich heeft aangemeld krijgt u de beschikking over een eigen webpagina voor het bewaren en beheren van uw links. In de rechterkolom van de webpagina ziet u vier menuopties: Profiel, Trefwoorden, Abonnementen en Extra.

In het scherm Profiel is uw account en persoonlijke informatie opgeslagen. Hier kunt u de URL naar uw website en een omschrijving vastleggen. Maar dit is ook de plek waar u uw paswoord en emailadres kunt onderhouden.

Als u een nieuwe link toevoegt worden de volgende gegevens gevraagd: Adres (URL), Titel, Omschrijving, Trefwoorden en Type. Zoals andere Linkmanagers biedt LinkLog de mogelijkheid om links te categoriseren of te groeperen door middel van trefwoorden, beter bekend onder de term 'Tags'. Helaas is er geen afzonderlijke functie beschikbaar voor het samenstellen van een lijst met trefwoorden. In het scherm trefwoorden ziet u alleen maar een overzicht van al de trefwoorden die u eerder hebt toegekend.

Uit ervaring weet ik dat het moeilijk is om een lijst met trefwoorden overzichtelijk en eenduidig te houden. Kijk zelf maar eens naar de wolk met trefwoorden, 'TagCloud' genoemd, die u kunt vinden op de startpagina en ontdek het aantal varianten voor eenzelfde categorie. Daarom adviseer ik om zelf een lijst met trefwoorden bij te houden. Zoniet kunt u na verloop van tijd een specifieke link of meerdere links niet meer terugvinden. Mijn motto is 'KISS', keep it simple stupid of anders gezegd gebruik korte, krachtige en betekenisvolle trefwoorden. Op een gegeven moment komt deze functionaliteit wel beschikbaar.

Klein foutje in de uniformiteit, als u één van uw links gaat bewerken ziet u onderaan een Knop "Bookmark verwijderen". Voor mensen die niet bekend zijn met de term 'Bookmark' een onduidelijk knop.

U kunt uzelf abonneren op de RSS feeds van andere Linklog-gebruikers en de nieuwe links die zij toevoegen opvolgen in uw favoriete RSS lezer. Maar u kunt ook een abonnement nemen op de linklog van een andere gebruiker. Deze links verschijnen dan automatisch in het scherm Abonnementen. Een abonnement heeft als bijkomend voordeel dat u later kunt zoeken in de linklogs waarop u geabonneerd bent. Hierdoor is het mogelijk om een verfijning aan te brengen in uw zoekopdracht en dit kan leiden tot het sneller terugvinden van relevante links. Voor een abonnement wordt dan weer de term "watchlist" gebruikt. Het is jammer dat de zoekfunctionaliteit niet voorziet in het zoeken op basis van een trefwoord.

Maar nu vraagt u zich zeker af hoe abonneer ik me op een andere linklog. In alle eerlijkheid dit heeft mij meer dan 30 minuten gekost om daarachter te komen. Ieder andere had het allang opgegeven maar omdat ik mijn ervaring met Linklog.nl met u probeer te delen heb ik doorgezet. Als u een linklog hebt gevonden dan ziet u rechtsonder de link kopiëren staan. Dat is hem dus niet want daarmee voegt u de link toe aan uw eigen links. Naast kopiëren staat de naam van de linklog. Klik hierop dan verschijnt de linklog. De naam ziet u bovenaan in de linkerhoek. In de rechterkolom onder het kopje Actions ziet u de link Voeg toe aan 'watch-list'. Deze moet u hebben.

Verwijderen van uw watch-list, abonnementen is gelukkig eenvoudig. In uw scherm met Abonnementen ziet u rechts de linklogs waarop u geabonneerd bent. Klik erop en in het volgende scherm kunt deze linklog weer verwijderen van uw 'watch-list'. 

In het scherm Extra ziet u hoe u de links op uw eigen website kunnen tonen en waar u uw RSS feeds kunt vinden.

Zoeken op Linklog.nl geeft wel wat problemen en ik heb geen idee waardoor dit veroorzaakt wordt. Ik kwam tijdens het doorlopen van de links onder het trefwoord community de linklog van TechCrunch.com tegen. Vele tellen later wilde ik deze linklog toevoegen aan mijn abonnementen. Zelfs na 5 zoekpogingen kon ik om één of andere duistere reden de linklog van TechCrunch niet terugvinden. Uiteindelijk ben ik maar weer gaan zoeken via trefwoorden. Heel vreemd ik geloof dat het een incident is geweest want later was het probleem verdwenen. 

Aangeboden functionaliteit:

  • Abonneren op links van anderen.
  • RSS Feeds voor het volgen van linkpagina's van anderen.
  • Importeren van links.
  • Een Bookmarklet waarmee snel en eenvoudig links toegevoegd kunnen worden.
  • Javascript voor het tonen van Links op uw eigen website.
  • Exporteren van uw links in XML formaat.

Wat opvalt is dat de voorpagina's van Linklog.nl en TagMos.nl sterk op elkaar lijken, alsook de verdere functionaliteit. Ja hoor u leest hier later nog wel meer over maar Tagmos.nl is eveneens gebaseerd op Scuttle.

Tags van Technorati: ,

Remarks: Linklog.nl is eKUDOS.nl

Last update: 26-11-2006

No comments:

Post a Comment